Het einde van de nachttrein in Japan

Op het forum kregen we revent een vraag over een nachttrein van Tokyo naar Sapporo. Japan heeft altijd een uitgebreid netwerk van nachttreinen gehad, dus toen ik op onderzoek uitging om de vraag te beantwoorden kwam ik erachter dat in de laatste twee jaar de nachttreinen in rap tempo uitgefaseerd zijn. Wel is er een nieuwe markt aan het ontstaan voor luxe treinen, maar dat is voor een andere keer.

Blauwe trein
Een blauwe trein maakt een tussenstop op een van de stations langs de route.

De Japanse nachttreinen hebben vanaf het begin de bijnaam Blue Train (ブルートレイン) gehad. De rijtuigen waren namelijk geschilderd in karakteristiek blauwe kleuren. In 1956 reed de eerste nachttrein over de Japanse spoor. Vliegen was nog niet aan de orde en de Shinkansen was nog niet uitgevonden. Voor het afleggen van lange afstanden werden de blauwe treinen dan ook als snel de keuze bij uitstek.

De jaren ’70 waren de hoogtijdagen voor de Japanse blauwe trein. Er hing een bepaalde romantiek rond nachtelijke treinreizen, mede veroorzaakt door de vele boeken die erover geschreven werden. Dit hield aan tot eind jaren ’80.

Slaapcabine in een blauwe trein
Een slaapcabine in een blauwe trein, de meest comfortabele manier van reizen in de jaren ’70.
Het gangpad in een blauwe trein
Het gangpad in een blauwe trein. De slaapcabines zijn van het gangpad gescheiden door slechts een gordijntje.

Het Shinkansen netwerk was intussen aardig gegroeid en luchtverbindingen brachten steden dichter bij elkaar. De reistijd van Tokyo jaar Osaka bijvoorbeeld werd zo teruggebracht tot minder dan 3 uur. De nachttrein begon langzaam het onderspit te delven.

In de jaren ’90 werd getracht om de nachttrein nieuw leven in te blazen door te focussen op de romantiek van weleer. Een aantal nieuwe treindiensten werden geïntroduceerd, dit keer niet met de traditionele blauwe rijtuigen maar met uniek ontworpen luxe treinstellen. De Twilight Express, Cassiopeia and Sunrise Izumo services begonnen hoopvol.

Cassiopeia
De Cassiopeia uit de richting Sapporo nadert Tokyo.
Sunrise Izumo
De Sunrise Izumo in de richting van Tokyo staat gereed voor vertrek.

De Twilight Express verbond Osaka met Sapporo via de noordelijke kust van Japan. De trein werd voorzien van veel pluche, een uitstekend restaurant en luxe slaapcabines. De Cassiopeia was een soortgelijk concept maar rijdt de route Tokyo-Sapporo. De Sunrise Izumo is een iets minder luxe dubbeldekker trein met privé cabines en gedeelde “slaapzalen”.

Nobinobi bedden in de Sunrise Izumo
De nobinobi bedden in de Sunrise Izumo. Nobinobi betekend jezelf uitrekken.

De Twilight Express werd in maart 2015 uit de dienstregeling gehaald en de laatste rit van de Cassiopeia staat gepland voor begin maart 2016. Deze treinen zijn altijd populair geweest onder de fans, maar hebben toch het onderspit moeten delven voor de veel snellere Shinkansen verbindingen. Alleen de Sunrise Izumo, die vanuit Tokyo via Osaka naar west Japan rijdt blijft voorlopig onderdeel van de dienstregeling.

Gelukkig is het niet helemaal gedaan met de blauwe treinen, de Twilight Express en de Cassiopeia. Hoewel de treinen uit de standaard dienstregeling genomen zijn laat de Japan Railways Group wel de treinen in bepaalde seizoenen rijden als toeristentreinen. De collega’s van JPRail.com houden een overzicht bij van welke treinen wanneer rijden. Met de Japan Rail Pass kun je reizen in deze treinen, maar je moet wel een bed toeslag betalen.

2 gedachten over “Het einde van de nachttrein in Japan

  1. Net terug uit Japan, en voor de reis van Fukuoka naar Tokyo heb ik deze keen vanaf Okayama de Sunrise Seto genomen. Leuke ervaring, niet heel erg comfortabel (zeker niet met een beetje teveel bagage die je toch ook kwijt moet), maar toch leuker dan de zoveelste shinkansen-rit. Jammer dat de meeste inmiddels verdwenen zijn.

    Er lijkt overigens wel een opleving als het gaat om luxe “cruise”-treinen, JR Kyushu heeft al de Seven Stars in Kyushu, en ook de andere JR-takken werken aan soortgelijke treinen. Maar dat is meer een superdeluxe hotel op rails, met ook een navenant prijskaartje.

    • Voor de afwisseling is/was een nachttrein zeker leuk. En de seizoenstreinen zullen ook wel blijven rijden dus helemaal zonder hoeven we het niet te stellen.

      Die luxe treinen zijn inderdaad nieuw. Daar heb ik zelf nog geen ervaring mee maar het lijkt me da daar helemaal de romantiek van een treinreis heel sterk aanwezig is.

Geef een reactie