Kyoto Railway Museum, ook leuk voor non-trainspotters

Je hoeft geen trein fanaat te zijn om de Japanse spoorwegen te kunnen waarderen. Japanse treinen rijden op de seconde nauwkeurig, passagiers wachten netjes in de rij om in te stappen en de bestemmingen vaak schilderachtig. Bovendien is er zo’n gevarieerd aanbod aan treinen dat Japan een waar walhalla is voor de echte treinliefhebber. In het Kyoto Railway Museum ontdek je hoe de Japanse spoorwegen zich de afgelopen 150 jaar ontwikkeld hebben.

Geschiedenis van de Japanse spoorwegen

Ik vind het leuk om in Japan met de trein te reizen. Ik zou mezelf niet direct een treinen fanaat noemen. Die zijn er in Japan overigens genoeg (niet verrassend gezien de grote verscheidenheid in treinen). Wat ik ook wel grappig vind is dat als je naar de geschiedenis van Japan kijkt, de spoorwegen uit een verrassende hoek lijken te komen.

De stoomtrein werd in Engeland uitgevonden en trok in 1825 voor het eerst een wagon met passagiers over openbaar spoor. Het was een logisch gevolg van de paardentram, die weer een gevolg was van de koets. In de westerse wereld sluit de ontwikkeling van de spoorwegen dus vrij goed aan op de geschiedenis.

Japan was tot 1868 eeuwen volledig afgesloten geweest van de buitenwereld. Er waren geen koets of paardentrams die doorontwikkeld werden door het paard met pensioen te sturen en er een motor aan te hangen. Vervoer in Japan geschiedde tot 1868 hoofdzakelijk te voet.

Toen in 1868 Japan haar deuren opende voor de rest van de wereld begon het land aan een grote inhaalslag op het gebied van technologie. Stoomlocomotieven waren in die tijd al redelijk geavanceerd. De eerst stoomlocomotief van Japan is dus een relatief geavanceerd apparaat dat, gezien op de tijdlijn van het land, uit het niets kwam vallen. Het sluit niet aan bij wat er aan vooraf ging.

Kyoto Railway Museum

Na de introductie van de stoomlocomotief in Japan is de ontwikkeling op z’n Japans doorgezet. De Japanners zijn er meester in om technologie uit het buitenland te importeren en het zo ver door te ontwikkelen dat het beter wordt dan het oorpronkelijke product.

Een groot gedeelte van de geschiedenis van de Japanse spoorwegen is te bewonderen in het nieuwe spoorwegmuseum in Kyoto. Hier vind je een uitgebreide collectie van rollend materieel van toen en nu. Ook erg indrukwekkend is het volledig functionerende locomotiefloods met draaitafel waar tientallen locomotieven opgesteld staan. Allemaal in werkende staat.

Kyoto Railway Museum
De locomotiefloods van het Kyoto Railway Museum is een van de grootsten van Japan. Afbeelding via Wikimedia.

Openingstijden: 10:00 – 17:30, woensdag gesloten
Toegang: ¥ 1,200 / € 9 *
Website: www.kyotorailwaymuseum.jp

Geef een reactie