Ruïnes in Tokyo, 6 verlaten plekjes in de hoofdstad

Afbeelding via Flickr

Tokyo, de grootste stad ter wereld. Over de laatste decennia is de hoofdstad van Japan uitgegroeid tot een wereldstad. Ook vandaag de dag nog wordt er overal in de stad gebouwd. En ja, die nieuwe gebouwen worden op een gegeven moment oud. Oud en vergeten. De vergeten gebouwen worden al snel overgroeid door klimop en andere planten en niemand gunt ze nog een blik. Voor ruïne spotters zijn er een hoop verborgen schatten te vinden. Hier een greep uit de stedelijke ruïnes van Tokyo.

Shimotani Basisschool

De Shimotani Basisschool opende voor het eerst haar deuren in 1885. Tokyo was net de hoofdstad geworden en de stad groeide als kool. In 1928 werd het originele schoolgebouw vervangen door een betonnen gebouw van 3 verdiepingen. In april 1990 fuseerde de Shimotani Basisschool met Kiyoshima Basisschool. Als Ueno Basisschool betrokken de twee fusiepartners een nieuw gebouw. Sindsdien heeft de klimop de basisschool overgenomen en is het een ware ruïne geworden.

Het gebouw en de grond zijn eigendom van het stadsdeel Taito en het is niet toegestaan het terrein of het gebouw te betreden.

Taito-ku, Higashiueno 4-7-7

Harumi Brug

Deze oude, roestige spoorbrug ligt tussen de eilanden Harumi en Toyosu in de Baai van Tokyo. Deze twee eilanden liggen tussen de mond van de Sumida Rivier en Odaiba. Vroeger waren de eilanden onderdeel van de haven van Tokyo en de spoorlijn die over de brug liep werd gebruikt voor het vervoer van steenkolen. De brug werd in gebruikt genomen op 17 december 1957. Op 10 februari 1989 reed de laatste trein over de brug en werd de spoorlijn voorgoed gesloten. De spoorlijn is helemaal gesloopt en waar vroeger de treinen reden staan nu moderne woontorens. Alleen de Harumi Brug herinnert nog aan vroeger tijden.

Over de moderne Harumi Brug die naast de rood roestige ruïne ligt is de oude spoorbrug goed te zien. Toegang tot de brug is afgesloten met hekken, maar kijkend vanaf de oever langs de oude spoorstaven kun je je niet onttrekken aan de nostalgie.

Koto-ku, Toyosu 2-5

Yoyogi Kaikan

Dit gebouw, Yoyogi Kaikan, staat vlak naast de uitgang van Yoyogi Station op de Yamanote-lijn. Van de buitenkant lijkt het erop dat er al jaren geen ziel meer in het gebouw geweest is. Oude uithangborden adverteren winkels en restaurants die ooit in het gebouw zaten, maar anders dan dat lijkt het een volledige stedelijke ruïne. Op de begane grond is er echter nog een sushi restaurantje dat weigert te falen.

Het wonderlijke is dat Yoyogi Kaikan eigenlijk nog gewoon open is. Op de eerste verdieping zaten ooit een aantal restaurants. In het trappenhuis staan zelfs nog een paar borden die een dagmenu adverteren dat al heel lang niet meer geserveerd wordt. En dan, op de derde verdieping, een boekenwinkel. Of er ooit nog iemand komt is onduidelijk, maar de eigenaar opent nog steeds plichtsgetrouw iedere ochtend zijn winkel.

Het gebouw werd in 1969 trots geopend als een van de vele symbolen van de wederopbouw van het naoorlogse Japan. In 1974 speelde het gebouw een rol in een televisiedrama. Sindsdien is het gebouw in verval geraakt en in 2001 waren er plannen het gebouw te verbouwen of te slopen. Daar is echter niets van gekomen.

Shibuya-ku, Yoyogi 1-35

Fuchu US militaire basis

In de stad Fuchu, net buiten Tokyo, staat deze oude militaire stelling. Ooit was het een gebouw van het Japanse leger, maar na de Tweede Wereldoorlog werd de locatie overgedragen aan de Amerikaanse troepen. In 1952 werd de basis officieel Amerikaans grondgebied en in de jaren ’60 verrees hier een van de radioposten die militaire communicatie op de Stille Oceaan mogelijk maakten. De Koude Oorlog en spanningen op het Koreaanse schiereiland zorgden er al snel voor dat Fuchu een onmisbare schakel werd voor het leger. In de hoogtijdagen werkten er ruim 2.300 mensen op de basis.

In 1974 verhuisden de Amerikanen hun basis en droegen vrijwel de hele Fuchu stelling over aan de Japanse Zelfverdedigingstroepen. Alleen het communicatiegebouw bleef Amerikaans grondgebied. De communicatieapparatuur blijft staan. De Amerikanen beloven het ooit eens op te komen halen, maar tot op de dag van vandaag is dat niet gebeurd.

De ruïne van het oude communicatiegebouw is absoluut niet toegankelijk maar de gebouwen en antennes zijn goed te zien vanaf Japans grondgebied.

Fuchu, Sengenchō 1-2

Hitachi Vliegtuigfabriek transformatorstation

In 1938 opende Hitachi een vliegtuigmotoren fabriek in de stad Higashiyamato, ten westen van Tokyo. In de Tweede Wereldoorlog liep het gebouw behoorlijk wat schade op tijdens een luchtaanval. De fabriek was zo zwaar beschadigd dat die werd afgebroken. Het transformatorstation had alleen wat kogelgaten opgelopen en was hard nodig. In 1993 werd het transformatorstation gesloten en aangewezen als stedelijk erfgoed.

Het gebouw is meestal gesloten, maar wordt zo nu en dan geopend voor het publiek.

Higashiyamato, Sakuragaoka 2

Okutama Meer kabelbaan

Hoewel deze verlaten kabelbaan een behoorlijk eind buiten het centrum van Tokyo ligt wordt dit toch vaak gezien als een van de ruïnes van Tokyo. De Okutama Meer Kabelbaan werd in 1962 geopend om de oevers van het meer met elkaar te verbinden. De kabelbaan van ongeveer 600 meter lang werd na een paar jaar alweer gesloten vanwege managementproblemen. De eigenaar verdween maar de baan en stations werden nooit gesloopt.

De stationsgebouwen en kabeltreinen zijn officieel niet toegankelijk, maar vanaf de Kawano Parking parkeerplaats aan de zuidzijde van het meer loopt een oude trap de berg op richting het oude Mitosanguchi Station. Inmiddels is het station behoorlijk vervallen en met recht een ruïne.

Okutama, Kawano 289

Tokyo ruïne kaart

Geef een reactie