Autorijden in Japan, 9 dingen die je moet weten

Autorijden in Japan is niet moeilijk. Hoewel, de grote steden en met name de hoofdstad soms een behoorlijke uitdaging kunnen zijn. In Japan rijdt men links. Dat is in het begin even wennen en je zult zeker een paar keer richting aangeven met de ruitenwissers.

Wat vooral opvalt is de enorme spaghetti van wegen. Het is bijna niet te doen om je bestemming te vinden zonder navigatie. Gelukkig zit in vrijwel elke Japanse auto een prima exemplaar ingebouwd.

In Japan is een onderscheid te maken tussen tolwegen en gratis wegen. Snelwegen zijn tolwegen, de overige wegen zijn gratis. Tol kan contant betaald worden bij onbemande tolpoortjes. Waar moet je zoal rekening mee houden als je in Japan de weg op gaat?

Spoorwegovergang
Voor het oversteken van een spoorwegovergang moeten alle voertuigen een volledige stop maken.

Stoppen voor spoorwegovergangen

Waarschijnlijk het belangrijkste punt in deze lijst. Dit is iets wat we in Nederland niet kennen. Het is in Japan verplicht om voor een spoorwegovergang een volledige stop te maken en het spoor te checken voor het oversteken. Hoewel de meeste Japanners niet helemaal tot stilstand komen zul je als je in Japan gaat rijden hier goed op moeten letten.

Bewegwijzering alleen op hoofdwegen

Wij zijn in Nederland verwend met de bewegwijzering. In Japan zijn alleen wegwijzers te vinden op hoofdwegen. Wel zijn de meeste borden ook voorzien van Engelse tekst, dus ook zonder dat je Japans kunt lezen kun je redelijk je weg vinden. De navigatie die ingebouwd is in de meeste auto’s is geen overbodige luxe tijdens het autorijden.

Smartphone navigatie apps

Gelukkig werken smartphone navigatie apps zoals Google Maps en Apple Maps prima in Japan, ook met Nederlandse stem. Waze is in Japan nog niet van de grond gekomen. Een Japanse data sim is overigens wel handig als je van plan bent met je telefoon te navigeren.

Weinig straatverlichting

Straatverlichting in Japan is schaars. Vaak zijn alleen kruispunten verlicht. Als je nog niet gewend bent aan het links rijden kun je beter de auto laten staan als het donker is.

Snelheidslimiet
Hier mag je officiëel 40.

Snelheidslimiet

Op snelheidslimieten in Japan is geen pijl te trekken. Ze worden niet consequent toegepast. De limiet varieert van 20 tot 100 kilometer per uur. De Japanners lijken niet al te zwaar te tillen aan deze beperkingen en rijden meestal te hard. Begrijpelijk als je op een provinciale weg officieel maar 30 mag.

Twee klassen auto's
Links een “gewone” auto en rechts een kei.

Twee klassen auto’s

In Japan worden personenauto’s verdeeld is twee klassen. Auto’s met een motorvermogen van 0,66 liter of minder hebben de speciale status kei. Een soort vedergewichtklasse voor auto’s. Kei auto’s zijn te herkennen aan hun gele nummerplaat. Kei auto’s zijn lager belast dan gewone auto’s en op sommige parkeerterreinen zijn er speciale kleine parkeerplekken voor kei’s. Grotere auto’s zijn “gewoon” en hebben een witte nummerplaat met groene letters. Autorijden in een kei is stugger en minder comfortabel dan in een gewone auto.

Smal en breed
Brede wegen veranderen zonder aankondiging in smalle landweggetjes.

Kwaliteit van de wegen is variabel

Een mooie brede weg kan zonder vooraankondiging zomaar veranderen in een smal landweggetje. Ook de kwaliteit van het wegdek laat op sommige plekken te wensen over en is op andere plekken een droom. Ook hier is geen pijl op te trekken. Over het algemeen worden tolwegen wel beter onderhouden dan gratis wegen.

Parkeren kost geld

In stedelijke gebieden hangt aan parkeren vrijwel altijd een prijskaartje. Er zijn veel kleine parkeerterreinen waar je per uur betaald met een maximum bedrag per dag. Ook supermarkten en warenhuizen hebben altijd een parkeerdek. Als je het een beetje uitzoekt kun je wel een leuke korting krijgen op de parkeerkosten. Veel winkels geven namelijk bij een bepaalde minimum besteding gratis parkeertijd weg.

Tanken

In Japan zijn veel tankstations full service. Je hoeft er je auto niet uit. Je geeft door aan de pompbediende hoeveel je wilt tanken en betaald contant of met creditcard via je autoraampje. Terwijl je auto zijn dorst lest worden je ramen gewassen. De meeste Japanners bestellen mantan, wat een volle tank betekend. Je kunt een paar yen per liter besparen door naar een selfservice tankstation te zoeken. Die worden aangegeven in het Japans met de tekst セルフ. Dat lees je als self.

Heb jij ervaring met autorijden in Japan? Ik ben benieuwd wat jou nog meer is opgevallen. Laat hieronder jouw reactie achter.

Geef een reactie