De ondergang van J-Pop?

We kennen de Japanse popcultuur van games en muziek. Volgens Diederik van Japatrees.nl is de ondergang van J-Pop nabij. Hij doelt daarmee op idolbands zoals AKB48, NMB48 en soortgelijke groepen.

Japanners zijn dol op rages. In Japan is het vooral cool als je met de massa mee gaat. Alleen in Japanse winkels vind je artikelen die het predikaat ‘populairste product in de winkel’ krijgen. Dat is dan ook direct een self-fulfilling profecy, iedereen wil het hebben vanwege het predikaat en het is dus al snel het populairste product in de winkel.

Rages zijn meestal echter net zo snel weer over als dat ze begonnen zijn. Om er maar eens een uit de ‘oude’ doos te halen:

Pecori Night van komiek en zanger Gorie was extreem populair eind 2005. Toen ik eind 2006 weer in Japan was en het deuntje neuriede werd ik uitgelachen, want die rage was toch echt voorbij.

Idolbands zijn maar een klein gedeelte van de Japanse muziekindustrie, en absoluut een rage. Maar dat wil niet zeggen dat ook het einde van J-Pop in zicht is. Er zijn genoeg leuke deuntjes te vinden die over vijf of tien jaar ook nog leuk zijn om naar te luisteren, en er zijn heel veel bands en bandjes die niet op een rage mikken. Laat ik er een random uit mijn muziek collectie trekken.

Dit is ook J-Pop, maar niet te vergelijken met Pecori Night hierboven. Dit nummer heet Arigatou en wordt gezongen door J-Pop/J-Rock band Ikimono-gakari, die veel vrolijke deuntjes zingen.

Geef een reactie