White Day, de Japanse tegenhanger van Valentijnsdag

Het is lente, dus er wordt een hoop gevierd in Japan. Net als in westerse landen vierde Japan een maand geleden Valentijnsdag. Maar of het van uit commercieel oogpunt is of dat het jonge Japanse stellen moet inspireren het geboortecijfer wat op te krikken, alleen Valentijn is niet genoeg. Exact 4 weken na Valentijn mogen de koppels/winkeliers weer: vandaag, op 14 maart is White Day.

Valentijn

Ik weet nog goed dat vroeger op de middelbare school de leerlingenraad rozen verkocht voor Valentijn. Je kon ze een paar dagen van te voren bestellen en op 14 februari werden ze in de klas afgeleverd bij de persoon van je (op dat moment) dromen. Jongens en meisjes, iedereen deed mee.

Voor ons is Valentijnsdag redelijk genderneutraal. Wellicht is er nog steeds wel een beetje het idee dat de jongen het meisje moet vragen, maar het mag ook best andersom.

In Japan is Valentijnsdag strikt eenrichtingsverkeer. Meisjes en vrouwen geven chocola aan jongens en mannen. Het is alleen chocola (vandaar misschien het probleem met geboortecijfers). En het is niet alleen voor koppels, het is een beetje een sociale verplichting. Veel vrouwen geven chocola aan hun mannelijke collega’s, zonder verdere bijbedoelingen. Mijn schoonzus stuurt me ieder jaar een doosje chocola helemaal vanuit Japan naar Nederland.

White Day

White Day

Je zou het in het Nederlands wellicht Witte Dag kunnen noemen maar dat vind ik niet klinken. In Japan gebruiken ze de Engelse benaming, dus laat ik dat ook maar doen.

Al die kerels die op 14 februari chocola gehad hebben worden geacht om op White Day, 14 maart, zelf over de brug te komen. Of het nou chocola was van een collega of dat er echte liefde in het spel is, op 14 maart is de man de pisang.

In tegenstelling tot de volwassen meiden op 14 februari (minderjarige meisjes hebben hun eigen dag op 3 maart) moeten de heren op 14 maart een keuze maken. Hoe intiemer de relatie, hoe duurder het retour cadeau. Denk dus niet dat je weg komt met iets als een foto op canvas voor je lief hoor! Cadeau’s variëren van juwelen voor intimi tot witte chocola op koekjes voor vrouwelijke collega’s.

Winkeliers lachen zich een hoedje. De uitgebreide paringsdans rond Valentijnsdag en White Day zorgt voor uitstekende omzet. Maar dat geboortecijfer…

Commercie is overigens ook de oorsprong van White Day hoor. In 1978 werd het bedacht door de National Confectionery Industry Association, de Japanse snoep lobby. In Japan is het gebruikelijk om een retour cadeau te geven als je een cadeau krijgt. Hier zijn allerlei sociale etiketten voor. De National Confectionery Industry Association speelde hier slim op in met White Day.

Geef een reactie