SCMAGLEV & Railway Park

Als je van treinen houdt zit je in Japan goed. Naast de geprivatiseerde nationale spoorwegen die onder de JR Group vallen zijn er tientallen particuliere spoorbedrijven. En al die operators hebben ieder hun eigen karakteristieke treinstellen. Er zijn honderden, wellicht duizenden verschillende types die door de liefhebbers lustig gefotografeerd worden.

De crème-de-la-crème van de Japanse treinen is zonder meer de kogeltrein, de Shinkansen. In 1964 reed de 0 series Shinkansen voor het eerst tussen Tokyo en Osaka en sinds dien is het hogesnelheidsnetwerk uitgebreid naar alle uithoeken van Japan. De treinen zijn ook steeds sneller geworden. Er zit echter een limiet aan de snelheid die je kunt behalen op een spoor, en die limiet is intussen in zicht. Maar de Japanners willen sneller.

Al sinds de jaren ’70 is Japan bezig met de ontwikkeling van een magneetzweeftrein die ooit de Shinkansen op een schildpad moet laten lijken. Intussen is de ontwikkelingsfase afgerond en is begonnen met de bouw van de Chuo Shinkansen lijn, die in 2027 Tokyo met Nagoya verbindt en in 2045 door loopt tot aan Osaka.

In het SCMAGLEV & Railway Park in Nagoya vind je het hele spectrum, van stoomtrein tot magneetzweeftrein. Het laat de geschiedenis van JR zien en geeft ook een beeld van wat de toekomst gaat brengen. Er staan een aantal echte treinstellen tentoongesteld die zowel van binnen als van buiten te bewonderen zijn.

Bereikbaarheid

Openbaar vervoer

Het SCMAGLEV & Railway Park is met een trein van de Aonami-lijn te bereiken vanaf Nagoya station. Het museum ligt op een paar minuten lopen vanaf Kinjofuto station.

Bezoekersinformatie

Openingstijden

10:00 tot 17:30
toegang tot 30 minuten voor sluitingstijd

Gesloten

iedere dinsdag en 28 december t/m 1 januari

Toegangsprijs

¥ 1.000