Op deze pagina
Als je van treinen houdt zit je in Japan goed en is het SCMAGLEV & Railway Park in Nagoya een must. Naast de geprivatiseerde nationale spoorwegen die onder de JR Group vallen zijn er tientallen particuliere spoorbedrijven. En al die operators hebben ieder hun eigen karakteristieke treinstellen. Er zijn honderden, wellicht duizenden verschillende types die door de liefhebbers lustig gefotografeerd worden.
De crème-de-la-crème van de Japanse treinen is zonder meer de kogeltrein, de Shinkansen. In 1964 reed de 0 series Shinkansen voor het eerst tussen Tokyo en Osaka en sinds dien is het hogesnelheidsnetwerk uitgebreid naar alle uithoeken van Japan. De treinen zijn ook steeds sneller geworden. Er zit echter een limiet aan de snelheid die je kunt behalen op een spoor, en die limiet is intussen in zicht. Maar de Japanners willen sneller.
Al sinds de jaren ’70 is Japan bezig met de ontwikkeling van een magneetzweeftrein die ooit de Shinkansen op een schildpad moet laten lijken. Intussen is de ontwikkelingsfase afgerond en is begonnen met de bouw van de Chuo Shinkansen lijn, die in 2027 Tokyo met Nagoya verbindt en in 2045 door loopt tot aan Osaka.
In het SCMAGLEV & Railway Park vind je het hele spectrum, van stoomtrein tot magneetzweeftrein. Het laat de geschiedenis van JR zien en geeft ook een beeld van wat de toekomst gaat brengen. Er staan een aantal echte treinstellen tentoongesteld die zowel van binnen als van buiten te bewonderen zijn.


Bereikbaarheid SCMAGLEV & Railway Park
Het SCMAGLEV & Railway Park ligt op een paar minuten lopen van Kinjofuto Station. De beste manier om er te komen met het openbaar vervoer is:
- Aonami-lijn lightrail treinen brengen je in 25 minuten van Nagoya Station naar Kinjofuto, het eindpunt van de lijn.