Yamanote-lijn in beeld

Openbaar vervoer in Tokyo

Suica IC-kaart

Bestel voor vertrek naar Japan je Suica IC-kaart en haal ‘m bij aankomst op aan de balie in Narita Airport of Haneda Airport. De kaart is klaar voor gebruik met ¥ 1.500 tegoed.

Suica IC-kaart

Naar Tokyo

Tokyo heeft 2 luchthavens: Narita en Haneda. Narita ligt zo’n 60 kilometer buiten de stad en handelt de meerderheid van het intercontinentale verkeer af. Vanuit Europa landen er echter ook redelijk wat vluchten op het veel centraler gelegen Haneda, waar ook de meerderheid van de binnenlandse vluchten vertrekt en aankomt.

Een goed alternatief voor een binnenlandse vlucht is de Shinkansen. De meeste hogesnelheidslijnen beginnen op Tokyo Station. Met de Tokaido Shinkansen reis je in zo’n 3 uur vanaf Kyoto of Osaka naar Tokyo.

Openbaar vervoer in Tokyo

Om een miljoenenstad als Tokyo soepel te laten draaien is een uitgebreid en efficiënt openbaar vervoer netwerk nodig. Zo uitgebreid en efficiënt dat het openbaar vervoer systeem in de hoofdstad het drukste ter wereld is. Waar je ook moet zijn in de hoofdstad, er is altijd wel een metro, trein of bushalte in de buurt.

De belangrijkste verkeersader van de metropool is de Yamanote-lijn, een 35 kilometer lange circulaire lijn die de meerdere stadscentra van Tokyo met elkaar verbindt. Twee vervoerders verzorgen samen de dienstregeling op 13 metrolijnen, met de meerderheid van de stations binnen de cirkel van de Yamanote-lijn. Vanaf de 6 grootste stations op de Yamanote-lijn vertrekken een aantal belangrijke hoofdlijnen van JR, Japan Railways.

Yamanote-lijn

Belangrijke JR lijnen

De belangrijkste JR lijnen binnen Tokyo waar je als bezoeker mee te maken hebt zijn:

  • Yamanote-lijn, de circulaire lijn die de meerdere stadskernen van Tokyo met elkaar verbindt.
  • Keihin-Tohoku-lijn loopt vanaf Shinagawa tot Tabata paralel aan de Yamanote-lijn via de oostzijde. Vanaf Shinagawa rijdt de lijn zuid-westwaarts richting Yokohama, vanaf Tabata voert de lijn noordwaarts richting Omiya.
  • Saikyo-lijn loopt vanaf het beginpunt in Osaki tot Ikebukuro aan de westzijde paralel met de Yamanote-lijn. Vanaf Ikebukuro loopt de lijn in noordelijke richting naar Omiya.
  • Chuo-lijn begint in Tokyo Station en buigt vanaf Kanda westwaarts richting Shinjuku. Vanaf Shinjuku loopt de lijn verder de westelijke buitenwijken in. Treinen op deze lijn stoppen tussen Tokyo en Shinjuku alleen op de grote stations.
  • Chuo-Sobu-lijn komt vanuit oostelijke richting uit Chiba en kruist bij Akihabara de Yamanote-lijn. Vanaf hier loopt de lijn paralel met de Chuo-lijn, maar stoppen wel op ieder station.

Metro

De metro van de hoofdstad is de drukste ter wereld. Dagelijks reizen ruim 8 miljoen mensen met de metro, verdeeld over 13 lijnen. Het systeem is zo uitgebreid dat er 2 vervoersbedrijven verantwoordelijk zijn voor de dienstregeling.

De grootste van de twee exploitanten in Tokyo Metro. Dit bedrijf exploiteert 9 van de 13 lijnen. De overige 4 lijnen worden beheert door Toei Metro.

Dat er twee bedrijven betrokken zijn bij de uitvoeren van de metrodiensten zorgt voor de nodige hindernissen voor onwetende toeristen, die het openbaar vervoer gebruik iets bemoeilijken. Overstappen van een lijn van Tokyo Metro naar een lijn van Toei Metro betekent ook een nieuw kaartje kopen. Op sommige stations moet je hiervoor het station uit, op andere stations zijn speciale overstap-poortjes.

Andere spoorwegen

Behalve JR zijn er 8 private spoorwegmaatschappijen die ieder een gedeelte van de buitenwijken voorzien van openbaar vervoer. Over het algemeen beginnen de lijnen bij een van de stations van de Yamanote-lijn. De 8 spoorwegmaatschappijen zijn:

  • Tokyu Railways verbindt Shibuya, Meguro en Gotanda op de Yamanote-lijn met Yokohama en Kanagawa.
  • Tobu Railway verbindt Asakusa en Ikebukuro in het noorden van Tokyo met noordelijker gelegen steden, waaronder Nikko.
  • Seibu Railway loopt vanaf Shinjuku en Ikebukuro in noordwestelijke richting.
  • Keio Railway loopt westwaarts vanaf Shinjuku en Shibuya.
  • Odakyu Railway verbindt Shinjuku met Odawara en Hakone.
  • Keisei Railway verbindt Ueno met Chiba en de international luchthaven Narita via de Skyliner service.
  • Keikyu Railway loopt vanaf Shinagawa in zuidelijk richting naar Yokohama en verder richting Yokosuka. Ook ontsluit deze maatschappij de luchthaven Haneda.
  • Tsukuba Express begint in Akihabara en loopt in de richting van Ibaraki en Tsukuba.

Bus

De bus is een stuk minder populaire vorm van openbaar vervoer onder toeristen. Niet omdat het moeilijk is om een bus te nemen, maar omdat het uitgebreide netwerk van metro’s en treinen je eigenlijk overal heen kan brengen waar je heen wilt. Neem je toch de bus, let dan op de volgende punten:

  • Voor de meeste bussen betaal je een vast bedrag van ¥ 210 per rit, ongeacht de afstand die je reist
  • In alle bussen stap je vooraan in en betaal je bij de automaat bij de chauffeur
  • Je kunt cash betalen maar een prepaid kaart of een dag-pas is een stuk eenvoudiger, verkrijgbaar bij de chauffeur

Kaartjes & passen

Er is een verscheidenheid aan dagpassen gericht op toeristen, maar daarmee ben je in de meeste gevallen duurder uit dan wanneer je losse kaartjes koopt voor je trein- en metroritten. Met 2 verschillende metro vervoerders en 9 afzonderlijke spoorwegmaatschappijen die allemaal hun eigen openbaar vervoer tickets uitgeven voor hun eigen ritten is overstappen echter niet ideaal. Om dit op te lossen doe je er goed aan om een prepaid IC-kaart aan te schaffen, te koop bij de kaartjesautomaten op vrijwel alle stations.

Er zijn twee verschillende IC-kaarten in omloop, die allebei op alle spoorwegen, metrolijnen en bussen gebruikt kunnen worden:

  • Suica kaarten zijn een product van JR en verkrijgbaar op alle JR treinstations.
  • Pasmo kaarten zijn de non-JR variant verkrijgbaar op metrostations en stations van de private spoorwegen.

Bovendien zijn soortgelijke openbaar vervoer IC-kaarten uit andere stedelijke regio’s in Japan te gebruiken in Tokyo en kun je Suica en Pasmo kaarten ook elders in Japan gebruiken.

LET OP: De Japan Rail Pass is alleen geldig op JR lijnen en de Tokyo Monorail naar de luchthaven Haneda en kan dus niet gebruikt worden in het andere openbaar vervoer.