Op deze pagina
De Hokkaido Shinkansen is een hogesnelheidslijn in Japan die onderdeel uitmaakt van een landelijk dekkend netwerk. Deze lijn verbindt de steden Aomori en Hakodate.
Het eerste gedeelte van de lijn, tussen Aomori en Hakodate, is operationeel sinds 2016. Voor de oversteek van het hoofdeiland Honshu naar het noordelijke eiland Hokkaido maakt deze hogesnelheidslijn gebruik van de Seikan Tunnel, een van de langste onderzeese tunnels ter wereld.
Al rond 1920 waren er plannen voor een vaste verbinding tussen de twee eilanden, maar het duurde tot 1971 voordat met de bouw begonnen werd. In 1988 ging de tunnel open voor reguliere treinen. In 2005 werd begonnen met het converteren van het smalspoor in de tunnel naar drierailig spoor zodat ook de Shinkansen treinen er gebruik van konden maken.
Het laatste gedeelte van de lijn tussen Hakodate en Sapporo wordt naar verwachting in 2031 in gebruik genomen.
Hokkaido Shinkansen treindienst
Op de lijn wordt slechts een treindiensten uitgevoerd:
- Hayabusa diensten komen vanaf Tokyo via de Tohoku Shinkansen en stoppen op ieder station
Met de Japan Rail Pass kun je onbeperkt gebruik maken van alle treinen op deze lijn.
Stations
De Hokkaido Shinkansen telt 4 stations, die door verschillende treindiensten bediend worden.
Station | Hayabusa |
---|---|
Shin-Aomori | ✓ |
Okutsugaru-Imabetsu | ✓ |
Kikonai | ✓ |
Shin-Hakodate-Hokuto | ✓ |
Aansluitingen
De Hokkaido Shinkansen sluit aan op andere Shinkansen hogesnelheidslijnen op de volgende stations:
Station | Aansluiting |
---|---|
Shin-Aomori | Tohoku Shinkansen |