Reisklassen in Japanse treinen
In Nederland zijn alle treinen verdeeld in twee reisklassen: 1e klas en 2e klas. In Japanse forenzentreinen bestaat dat onderscheid niet. Er is één reisklasse waar iedere reiziger gebruik van maakt. Voor treinvervoer over langere afstanden is er wel een onderscheid in reisklasse.
Voor langere afstanden kies je in Japan voor een Limited Express of een Super Express. Limited Express treinen rijden over hetzelfde spoor als reguliere forenzentreinen met een maximum snelheid van 160 kilometer per uur. Super Express treinen, ook wel Shinkansen genoemd, rijden op hoge snelheid op een apart spoorwegennet. De snelheid kan oplopen tot 320 kilometer per uur.
In Limited Express en Super Express treinen is voor een groot gedeelte van de zitplaatsen een stoelreservering nodig. Je kunt daarbij kiezen uit twee reisklassen. Ordinary Class is wat we in Nederland kennen als 2e klas. Green Class is een luxe upgrade met ruimere stoelen.
Reisklassen: Ordinary Class
De 2e klas in Japanse lange afstandstreinen heet Ordinary Class, de Gewone Klasse dus. In deze reisklasse reis je comfortabel door heel Japan. Je hebt redelijk wat beenruimte en de stoelen kun je een beetje naar achteren laten leunen.
In Ordinary Class is een gedeelte van de zitplaatsen beschikbaar om te reserveren. Je hebt dan gegarandeerd een zitplaats. Ook is er een gedeelte waar je zonder stoelreservering mag gaan zitten waar je wilt. Heb je geen tijd gehad om een stoelreservering te maken voor vertrek dan kun je in het vrije gedeelte een stoel uitzoeken. Zitplaatsen zijn niet gegarandeerd en als het druk is moet men wel eens staan.
Met de Japan Rail Pass kun je kosteloos stoelreserveringen maken. Dit doe je bij een groen loket op de grotere JR stations.
Reisklassen: Green Class
Vrijwel alle lange afstandstreinen in Japan hebben een luxe reisklasse die Green Class genoemd wordt. In Green Class zijn de stoelen breder, hoger en zachter. Je hebt meer beenruimte en meer privacy.
Met de Japan Rail Pass kun je gebruik maken van Green Class rijtuigen als je een Green Class Pass hebt. Deze versie van de Japan Rail Pass is uiteraard duurder dan de reguliere versie. Wel reis je op de meest comfortabele manier door Japan.
Prijsverschil
Natuurlijk is de Green Class duurder dan de Ordinary Class, net als dat in Nederland een zitplaats in 1e klas duurder is dan een zitplaats in 2e klas. Voor een kaartje in de luxere van de twee reisklassen betaal je grofweg 30% meer.
Met deze Engelstalige reisplanners kun je eenvoudig uitzoeken wat een ritje in Ordinary of Green Class kost:

Jorudan
Plan je je treinreis met Jorudan? Het zoekveld staat standaard ingesteld op Ordinary Class. Selecteer de optie Green Car (first class) in de opties onder het zoekveld.

Hyperdia
Gebruik je Hyperdia? Zoek dan eerst je route op. In de zoekresultaten worden voor beschikbare treinen standaard Ordinary Class prijzen weergegeven. Dit kun je wijzigen met het menu in de kolom Seat Fee.