Vluchten

Luchthavens in Japan

  • Tokyo: Haneda Airport, Narita Airport
  • Osaka: Kansai Internation Airport, Osaka International Airport
  • Fukuoka: Fukuoka Airport

Er zijn meer dan 20 luchtvaartmaatschappijen actief in Japan. De meesten daarvan zijn vrij onbekend omdat ze alleen regionale vluchten uitvoeren. Japan heeft eigenlijk maar twee grote internationale maatschappijen: Japan Airlines, kortweg JAL en All Nippon Airways oftewel ANA.

Japan Airlines

JAL

Japan Airlines werd opgericht in 1951. Twee jaar later werd JAL de nationale luchtvaartmaatschappij van Japan. Na meer dan 30 jaar trouwe dienst besloot de overheid in 1987 om Japan Airlines volledig te privatiseren. Na een fusie met branchegenoot Japan Air System in 2002 verstevigde JAL haar positie als grootste luchtvaartmaatschappij van Japan.

2009 was financieel een zwaar jaar voor JAL waarna behoorlijk moest worden geherstructureerd. Het oude logo, dat JAL tijdens de hoogtijdagen goed gediend had, werd afgestoft en nieuw leven ingeblazen. Een aantal onrendabele internationale routes, waaronder de route naar Amsterdam, werden geschrapt, en ook op personeel vlak veranderde er een hoop. Dit resulteerde in een kleinere, flexibelere organisatie waardoor Japan Airlines er weer helemaal bovenop gekomen is. Door een samenwerking tussen JAL en British Airways vlieg je via London voordelig en uiterst comfortabel naar Japan.

Website: www.jal.com

All Nippon Airways

ANA

Tot de privatisering van JAL was ANA de grootste particuliere luchtvaartmaatschappij van Japan. In 1952 begon All Nippon Airways als Nippon Helicopter and Aeroplane. Over de jaren is het bedrijf door een aantal fusies en overnames uitgegroeid tot de tweede carrier van Japan.

Desondanks begon ANA pas in 1986 met het uitvoeren van internationale vluchten. Voor vluchten naar Amsterdam werkt ANA samen met Lufthansa. Alle ANA vluchten van Amsterdam naar Japan worden door de Duitse maatschappij uitgevoerd via Frankfurt.

Website: www.ana.co.jp

Budget airlines

Eind jaren ’90 begon ook in Japan het concept van budget airline terrein te winnen. Intussen zijn er een aantal spelers die dit marktsegment bedienen:

Skymark Airlines

Skymark Airlines heeft van de budget maatschappijen het meest uitgebreide routenetwerk. De luchthavens Haneda en Kobe zijn de belangrijkste hubs voor Skymark. Op de grond biedt deze maatschappij redelijke service, maar in de lucht is het aanbod beperkt tot het absolute minimum. Het resultaat is goedkope tickets.

Jetstar Japan

Jetstar Japan is een van de dochtermaatschappijen van het Australische Qantas. Onder de Jetstar paraplu vallen verder ook Jetstar, Jetstar Asia, Jetstar Hong Kong en Jetstar Pacific. De Japanse tak van Jetstar brengt de budget-formule naar 11 bestemmingen in Japan en vliegt ook naar Hong Kong.  De belangrijkste hubs zijn Tokyo (Narita) en Osaka (Kansai).

Peach

Peach is sinds 2011 onderdeel van het Japanse luchtvaart landschap. Naast 10 bestemmingen in Japan vliegt Peach ook naar Hong Kong, Seoul en Taiwan. Kansai Airport is de thuishaven van Peach, maar ook Naha in Okinawa is een belangrijke hub geworden.

Vanilla Air

Vanilla Air opereert een beperkt netwerk vanaf de luchthaven Narita. Hoewel de basis prijzen erg laag liggen ben je al snel extra geld kwijt als je bijvoorbeeld bagage in wilt checken. Let dus bij het boeken goed op de voorwaarden!

Air Asia

Air Asia is per oktober 2017 terug op de Japanse binnenlandse markt met één route tussen Nagoya en Sapporo.

Air Do

Air Do verbindt Tokyo en Osaka met Hokkaido. Deze maatschappij biedt vrij ruime bagage berperkingen en je krijgt tijdens de vlucht zelfs een gratis drankje.

Starflyer

Starflyer verbindt Tokyo met de zuidelijke regio’s van Japan. Deze maatschappij vliegt onder andere van de hoofdstad naar Osaka, Kitakyushu en Okinawa.

Solaseed Air

Solaseed Air verbindt Kyushu met Tokyo en Okinawa met Nagoya en Kobe. Je mag relatief veel bagage meenemen zonder extra kosten.