Reisgids Yamaguchi

kleinste prefectuur hoofdstad

Yamaguchi kleinste prefectuur hoofdstad

Yamaguchi is de hoofdstad van de prefectuur Yamaguchi en in haar huidige vorm een relatief nieuwe stad, en een van de kleinste prefectuur hoofdsteden van Japan.

De huidige stad is een samentrekking van een aantal dorpen met de historische kern van de oude stad ongeveer in het midden. De oude dorpskernen bestaan nog steeds, dus een echt centrum heeft Yamaguchi niet.

Als je dan toch een centrum zou moeten aanwijzen is dat het gebied rond Shin-Yamaguchi station. Dit is het belangrijkste station in de stad en een knooppunt van treinlijnen.


Yamaguchi excursies


Yamaguchi accommodatie


Yamaguchi nieuws


Yamaguchi achtergrond

Hoewel de oude stadskern van Yamaguchi een aantal prachtige bezienswaardigheden te bieden heeft zullen de meeste Japanners je maar twee hoogtepunten van Yamaguchi kunnen vertellen. Beiden liggen buiten de stad.

Yamaguchi: Akiyoshi grot
De toegang tot de Akiyoshi grot. Het riviertje dat uit de spelonk stroomt is verantwoordelijk voor deze grot.

Het Akiyoshi Plateau is een kalkstenen plateau dat ooit, ongeveer een miljoen jaar geleden, de bodem van een binnenzee was. De sterke tectonische werkingen van de aardplaten die rond Japan samen komen heeft de oude zeebodem langzaam omhoog geduwd. Door het poreuze kalksteen begon water te stromen. In zo’n 300.000 jaar heeft dat water de grootste grot van Japan uitgesleten in het kalksteen. De Akayoshi grot is toegankelijk voor publiek.

Yamaguchi: Kintai Brug
De Kintai Brug in Iwakuni, Yamaguchi.

Het tweede hoogtepunt waar de meeste Japanners je wel over kunnen vertellen is de Kintai Brug. Eigenlijk is de Kintai Brug helemaal niet in Yamaguchi, maar in de naastgelegen stad Iwakuni. De brug werd voor het eerst gebouwd in 1673 als oversteek van de Nishiki rivier. Ze hadden toen al uitgevonden dat een boog de sterkst mogelijke constructie is. De brug is dus een samenstelling van bogen en een fantastisch voorbeeld van de vindingrijkheid en architectuur van het Japan van de samoerai. De brug werd in 1950 verwoest door een tyfoon. Een week na de verwoesting werd begonnen met de wederopbouw, maar omdat gekozen werd de brug met behulp van de originele technieken opnieuw te bouwen duurde het tot 1953 voordat de brug weer helemaal hersteld was.