Reizen per Shinkansen

Een van de meest efficiënte manieren om jezelf te verplaatsen in Japan is per trein. Japan zou Japan niet zijn als ze niet zouden proberen om dat concept te verbeteren. De Shinkansen hogesnelheidstreinen zijn het resultaat. In 1964 werd de eerste Shinkansen verbinding tussen Tokyo en Osaka in gebruik genomen. Het hogesnelheidsnetwerk is sinds dien gestaag uitgebreid en groeit nog steeds. Intussen kun je met de Shinkansen van het noordelijkste puntje van het eiland Honshu met slechts twee keer overstappen helemaal naar het zuidelijkste puntje van Kyushu reizen.

Het Shinkansen netwerk

De Shinkansen treinen rijden op een breedspoornetwerk dat helemaal los staat van reguliere sporen. In bebouwde gebieden ligt het spoor in bakken die op palen staan en het aantal tunnels in het hogesnelheidsnetwerk is relatief hoog. Dit is allemaal om de treinen zoveel mogelijk rechtdoor te kunnen laten rijden. De snelste Shinkansen treinen rijden met 310 kilometer per uur.

Shinkansen netwerk

De oudste lijn van het Shinkansen netwerk ligt tussen Tokyo en Osaka. Deze lijn heet de Tokaido Shinkansen. De lijn is later doorgetrokken naar Fukuoka en Kumamoto. Het gedeelte tussen Osaka en Fukuoka heet Sanyo Shinkansen en tussen Fukuoka en Kumamoto wordt het Kyushu Shinkansen. De rest van de lijnen ligt ten noorden van Tokyo. Er zijn op dit moment drie lijnen operationeel: de Nagano Shinkansen tussen Tokyo en Nagano, de Joetsu Shinkansen tussen Tokyo en Niigata en de Tohoku Shinkansen tussen Tokyo en Aomori.

De Tohoku Shinkansen heeft twee aftakkingen, de Yamagata Shinkansen en Akita Shinkansen. Deze twee aftakkingen worden mini-Shinkansen genoemd omdat ze rijden op een reguliere spoorlijn die geschikt gemaakt is voor Shinkansen treinen. Hier rijden de treinen met een maximum snelheid van 130 kilometer per uur. De treinen die op deze twee lijnen rijden komen vanaf Tokyo over de Tohoku Shinkansen en rijden dan de aftakkingen op. Omdat de aftakkingen bochtiger zijn en krappere tunnels hebben zijn de treinen kleiner dan reguliere Shinkansen treinen.

Op dit moment zijn er twee Shinkansen lijnen in aanbouw. De Nagano Shinkansen wordt doorgetrokken naar Fukui en Tsuruga onder de naam Hokuriku Shinkansen. Het eerste gedeelte tussen Nagano en Kanazawa is in 2014 in gebruik genomen en de rest van de lijn wordt in fases opgeleverd. Het laatste gedeelte tussen Fukui en Tsuruga is naar verwachting in 2025 operationeel. Ook de Tohoku Shinkansen wordt doorgetrokken onder de naam Hokkaido Shinkansen. Het eerste gedeelte, dat gebruik maakt van de bestaande 53 kilometer lange onderzeese Seikan-tunnel, wordt in 2016 opgeleverd. Het laatste gedeelte eindigend in Sapporo is naar verwachting in 2035 gereed.

Klassen en kaartjes

De Green Car rijtuigen hebben ruimere, luxere stoelen dan Ordinary.

Alle expres treinen in Japan, en dus ook Shinkansen treinen, hebben twee klassen: Ordinary en Green Car. De Green Car klasse is de eerste klasse en Ordinary is de tweede klasse. Voor de meeste treinen is een stoelreservering nodig. Elke trein waarvoor stoelreservering nodig is heft echter ook een of twee wagons waar je ook zonder stoelreservering gebruik van kunt maken.

Kaartjes voor de Shinkansen kun je kopen bij Midori no Madoguchi, de groene loketten op de grotere JR stations of de groene kaartjesautomaten. De prijs van een kaartje bestaat uit drie componenten: de “fare” is het treinkaartje. Of je nu met de Shinkansen van Tokyo naar Osaka reist of met reguliere treinen, het “fare” bedrag is hetzelfde en wordt vastgesteld op basis van afstand. Om met de Shinkansen te kunnen reizen komt daar dan de “express ticket” bij, de toeslag voor het reizen met een expres trein, en optioneel de kosten van een stoelreservering. Mocht je in Green Car klasse willen reizen komt er nog een Green Car supplement bij. Voor een ritje in de Shinkansen (of andere expres treinen) ontvang je over het algemeen twee kaartjes. Één voor de fare en één voor de toeslagen en stoelreservering.

Japan Rail Pass

De Japan Rail Pass is geldig is alle Shinkansen treinen met uitzondering van Nozomi en Mizuho treinen. Je kunt zonder het maken van een stoelreservering reizen in non-reserved seating. Een stoelreservering kun je zonder extra kosten maken bij de groene loketten op de grotere JR stations.