Reizen per Shinkansen

Een van de meest efficiënte manieren om jezelf te verplaatsen in Japan is per trein. Japan zou Japan niet zijn als ze niet zouden proberen om dat concept te verbeteren. De Shinkansen hogesnelheidstreinen zijn het resultaat.

In 1964 werd de eerste Shinkansen verbinding tussen Tokyo en Osaka in gebruik genomen. Het hogesnelheidsnetwerk is sinds dien gestaag uitgebreid en groeit nog steeds. Intussen kun je met de Shinkansen van het noordelijke eiland Hokkaido met slechts twee keer overstappen helemaal naar het zuidelijkste puntje van Kyushu reizen.

Hoe snel rijdt de Shinkansen? Dat lees je hier!

Het Shinkansen netwerk

De Shinkansen treinen rijden op een breedspoor-netwerk dat helemaal los staat van reguliere sporen. In bebouwde gebieden ligt het spoor in bakken die op palen staan en het aantal tunnels in het hogesnelheidsnetwerk is relatief hoog. Dit is allemaal om de treinen zoveel mogelijk rechtdoor te kunnen laten rijden.

Shinkansen netwerk
Het Shinkansen netwerk. Afbeelding via Wikipedia.

De oudste lijn van het netwerk ligt tussen Tokyo en Osaka. De lijn is later doorgetrokken naar Fukuoka en Kumamoto. De rest van de lijnen ligt ten noorden van Tokyo. Er zijn op dit moment negen lijnen operationeel:

De Tohoku Shinkansen heeft twee aftakkingen, de Yamagata en Akita lijnen. Op deze twee aftakkingen rijdt het hogesnelheidsmaterieel over verbreed regulier spoor. De treinen rijden hier met een maximum snelheid van 130 kilometer per uur. Omdat de aftakkingen bochtiger zijn en krappere tunnels hebben zijn de treinen iets kleiner.

Uitbreiding

Op dit moment zijn er vier lijnen in aanbouw. De Hokuriku Shinkansen wordt doorgetrokken naar Tsuruga. Dit gedeelte van de lijn wordt in 2023 in gebruik genomen. Ook zijn er al plannen om de lijn daarna door te trekken naar Kyoto.

De Hokkaido Shinkansen is nog volop in aanbouw. Het gedeelte tussen Aomori en Hakodate, dat gebruik maakt van de bestaande 53 kilometer lange onderzeese Seikan-tunnel, werdin 2016 opgeleverd. Het laatste gedeelte eindigend in Sapporo is naar verwachting in 2035 gereed.

Nagasaki wordt ook aangesloten op het netwerk, gedeeltelijk door de bouw van een nieuwe spoorlijn en gedeeltelijk door het opwaarderen van bestaand spoor. Opening van deze lijn staat gepland voor 2025.

Tussen Tokyo en Nagoya is een nieuwe vorm van spoorvervoer in aanbouw. De Chuo Shinkansen maakt gebruik van MAGLEV technologie. Een magnetische zweeftrein dus. Het is de bedoeling dat vanaf 2027 treinen met 500 kilometer per uur tussen de steden op en neer zweven.

Klassen en kaartjes

De Green Car rijtuigen hebben ruimere, luxere stoelen dan Ordinary.

Alle expres treinen in Japan, en dus ook hogesnelheidstreinen, hebben twee klassen: Ordinary en Green Car.

De Green Car klasse is de eerste klasse en Ordinary is de tweede klasse. Voor de meeste treinen is een stoelreservering nodig. Elke trein waarvoor stoelreservering nodig is heft echter ook een of twee wagons waar je ook zonder stoelreservering gebruik van kunt maken.

Kaartjes voor de Shinkansen kun je kopen bij Midori no Madoguchi, de groene loketten op de grotere JR stations of de groene kaartjesautomaten. De prijs van een kaartje bestaat uit drie componenten: de “fare” is het treinkaartje. Of je nu met de Shinkansen van Tokyo naar Osaka reist of met reguliere treinen, het “fare” bedrag is hetzelfde en wordt vastgesteld op basis van afstand.

Verder komt daar dan de “express ticket” bij, de toeslag voor het reizen met een expres trein, en optioneel de kosten van een stoelreservering. Mocht je in Green Car klasse willen reizen komt er nog een Green Car supplement bij. Voor een ritje in een expres trein ontvang je dus altijd twee kaartjes. Een voor de fare en een voor de toeslagen en stoelreservering.

Japan Rail Pass

De Japan Rail Pass is geldig is alle Shinkansen treinen met uitzondering van Nozomi en Mizuho treinen. Je kunt zonder het maken van een stoelreservering reizen in non-reserved seating. Een stoelreservering kun je zonder extra kosten maken bij de groene loketten op de grotere JR stations.