Reizen per trein

De trein is het belangrijkste vervoermiddel van Japan. De vier grote eilanden van Japan – Hokkaido, Honshu, Shikoku en Kyushu – hebben een zeer uitgebreid spoornetwerk dat vrijwel alle steden en dorpen met elkaar verbindt. Er ligt meer dan 27.000 kilometer spoor in Japan. Zo’n 70% van het Japanse spoor is eigendom van de Japan Rail Group, kortweg JR. De overige 30% is eigendom van een meer dan 100 private spoorwegmaatschappijen, elk met eigen rails.

Elke maatschappij ontwerpt en bouwt eigen treinstellen, zelfs met verschillende ontwerpen voor verschillende lijnen binnen het eigen netwerk. Je kunt je voorstellen dat met zo’n grote hoeveelheid spoorwegmaatschappijen Japan een paradijs is voor treinliefhebbers. Op Pinterest hebben we een bord helemaal gewijdt aan Japanse treinen.

JR

JR is ontstaan in 1987 toen het noodlijdende Japanese National Railways (JNR) door de overheid werd geprivatiseerd. De JR Group bestaat uit zes regio-gebonden passagiersvervoerders – JR Hokkaido, JR East, JR Central, JR West, JR Shikoku en JR Kyushi – en één nationale vrachtvervoerder. Iedere regio-gebonden vervoerder zorgt voor een groot gedeelte van het forensenverkeer is hun eigen regio’s. De verschillende onderdelen van JR werken samen op het gebied van interregionaal vervoer, zoals een aantal nachttreinen en de Shinkansen. De Japan Rail Pass is een uitstekende manier om voor een vast bedrag een aantal dagen onbeperkt gebruik te kunnen maken van een gedeelte of het hele JR netwerk.

Private operators

Naast het JR netwerk zijn er tientallen grote en kleine private spoorwegmaatschappijen actief in Japan. Sommigen verzorgen tientallen lijnen, anderen slechts een enkele lijn van soms niet langer dan een paar kilometer. Hieronder de belangrijkste operators per regio:

Tokyo en omgeving:

  • Tobu (460 km spoor)
    Tobu verzorgt een uitgebreid spoornetwerk tussen Tokyo, de noordelijke buitenwijken en prefecturen ten noorden van Tokyo.  Voor toeristen is vooral de verbinding met Nikko interessant.
  • Odakyu (120 km spoor)
    Odakyu berijdt drie lijnen vanuit het centrum van Tokyo naar de westelijke buitenwijken en Kanagawa. De verbinding met Hakone is voor reizigers de meest interessante route.
  • Tokyu (100 km spoor)
    Tokyu voert services uit op een netwerk van twee grote en een aantal kleinere lijnen aan de zuidkant van Tokyo. Tokyu verbindt Tokyo met Yokohama.
  • Keisei (100 km spoor)
    Keisei verzorgt een hoofdverbinding tussen Tokyo en de luchthaven Narita en enkele aftakkingen in Chiba.
  • Seibu (180 km spoor)
    Seibu voorziet een groot gedeelte van west-Tokyo van spoorverbinding.
  • Keikyu (90 km spoor)
    Keikyu verijdt Tokyo met Yokohama en Kanagawa. Voor toeristen is vooral de verbinding ,et de luchthaven Haneda belangrijk.
  • Keio (80 km spoor)
    Keio verzorgt een netwerk van lijnen in ten westen van het centrum van Tokyo.

Nagoya en omgeving:

  • Meitetsu (500 km spoor)
    Meitetsu heert een zeer uitgebreid spoornetwerk in en rond Nagoya. Voor bezoekers zijn onder andere de verbindingen met Inuyama en Central Japan AirPort interessant.

Kyoto, Osaka en Kobe:

  • Kintetsu (570 km spoor)
    Kintetsu is de grootste private spoorwegmaatschappij van Japan. Het railnetwerk verbindt de hele Kinki regio, waaronder Osaka, Kyoto, Nara, Ise en Nagoya.
  • Nankai (170 km spoor)
    Nankai verbindt de zuidkant van Osaka met het zuidelijker gelegen Wakayama. Vooral interessant voor bezoekers zijn de lijnen naar Koyasan en Kansai Airport
  • Hankyu (150 km spoor)
    Hankyu verbindt het noorden van Osaka met Kobe, Kyoto en Takarazuka.
  • Keihan (90 km spoor)
    Keihan verzorgt één lijn tussen Osaka en Kyoto met diverse aftakkingen.
  • Hanshin (50 km spoor)
    Hanshin verbindt Osaka en Kobe met één lijn die diverse aftakkingen heeft.

Kyushu:

  • Nishitetsu (120 km spoor)
    Nishitetsu verrzorgt een uitgebreid spoornetwerk rond Fukuoka. Voor toeristen is de verbinding met Dazaifu interessant.